Når han holder kurs og skal demonstrere hvor ille det er stilt med oss nordmenn, hender det at han tar med fire poser med mat og ”kaster” den ene av posene i søpla. For så galt er det, vi kaster hele 25% av all mat vi kjøper. For en husholdning som spiser mat for 100.000 kroner i året dreier det seg om 25 tusenlapper rett i avfallsdunken. For en restaurant eller kantine er det verre enn som så.
Mange blomkålører blir til millioner av blomkålkroner
- En av kundene våre sparer 200.000 kroner i året på å bruke stilken og bladene på blomkålen. Her snakker vi bare om én av mange grønnsaker! For det er ikke bare det som kuttes bort dette handler om, du skal i tillegg betale 2 kroner kiloen for å kaste denne maten. Når det i tillegg er slik at det er det aller beste på blomkålen som kastes, er jo dette et rent tapsprosjekt sier Per Christian. I følge han er stilken og bladene bedre enn buketten, og kan bli til terninger, puré eller mer fantasifulle godsaker.
På kurs mot bedre vaner
Per Christian Valland har reist mye rundt i det ganske land og holdt kurs og foredrag. Under slike anledninger deler han ut råvarer, diskuterer bruken av rester, minner folk om hvilke muligheter de har på kjøkkenet. For dårlige vaner er vonde å vende. Han lærer bort smarte triks som fjerner svinn og prøver å hindre deg i å kaste penger. For uten kontroll med innkjøpene blir varekosten for høy. Og hvis man ikke har en plan og en prosess for innkjøpene, taper man penger. Kjøper du varer for 1 million skal du i prinsippet selge mat for 6 millioner. For du driver jo ikke veldedighet. Og hvis du faktisk driver veldedighet er jo det beste å tjene pengene først, så kan du heller gi det til en god sak etterpå. For det er mye som kan gjøres; beregning av porsjoner, størrelsen på tallerkenene, gjenbruk, flerbruk, rekkefølgen av varene i buffeten og en masse andre ting som virker så riktig når man får høre om det, men som de færreste går og tenker på i det daglige.
Noen tenker kanskje at vi i BAMA Storkjøkken er dumme som kommer med gode forslag som fører til at vi selger færre grønnsaker, men det ville være veldig kortsiktig av oss å tenke sånn. Vi har jo lyst til å være med i det lange løp. Og i det lange løp er vi ikke tjent med at kundene våre taper penger.